Debaty mają przyszłość!

 26 kwietnia odbyła się  debata pt Jak się żyje w naszej gminie młodszym i starszym mieszkańcom? W debacie uczestniczyli zaproszeni przez koordynatorów projektu mieszkańcy gminy, w tym również przedstawiciele władz samorządowych.

Na wstępnie koordynatorzy przedstawili założenia projektu, źródła finansowania jak i celu przeprowadzenia debaty.

Kolejny punkt spotkania polegał na opracowaniu regulaminu debaty.

Następnie uczestnicy debaty zostali podzieleni na 4 zespoły – odpowiednio do zaproponowanych przez koordynatorów tematów debaty. Została ona przeprowadzona w formule world cafe – każdy mógł zmienić w określonym czasie stolik i temat dyskusji. Debata zakończyła się prezentacją zebranych opinii i krótką dyskusją. Często prezentowanym poglądem było, aby częściej organizować tego typu rozmowy, gdzie wszystkie strony, zarówno mieszkańcy jak i przedstawiciele władz gminnych, mogą w przyjaznej atmosferze wymieniać opinie. 

W trakcie debaty dzielono się opiniami na następujące tematy: edukacja w gminie, integracja- relacje międzyludzkie, pomoc społeczna i walory rekreacyjno-turystyczne naszej gminy.

Debatę ułatwiały pytania pomocnicze opracowane dla każdego z 4 zagadnień.

Edukacja w gminie

Pytania pomocnicze:

  1. Co jest decydujące przy wyborze szkoły – odległość od niej, wyniki egzaminów, atmosfera?

  2. Czy w naszej gminie jest odpowiednia ilość przedszkoli i szkół?

  3. Czy mamy wpływ na edukację naszych dzieci – jaka jest współpraca rodziców/nauczycieli/dyrekcji/samorządu?

  4. Czy potrzeba więcej zajęć pozalekcyjnych i jeśli tak, to jakich? W toku rozmowy pojawiły się następujące opinie:

  • Przedszkola - należy rozważyć budowę obiektów w Mnichowie, w obrębie Szczytnik Duchownych. Szkoły - należy rozważyć budowę w obrębie wsi Dalki, Skiereszewo.
  • Przy wyborze szkoły najważniejsza jest odległość od miejsca zamieszkania lub pracy. Ale ważna jest również atmosfera współpracy i zrozumienia.

  • Postuluje się, żeby świetlice szkolne były otwarte jak najdłużej.

  • W kwestii wpływu rodziców na szkołę – ważny jest podział ról pomiędzy rodzicami a szkołą

  • W części szkół obserwuje się słabą relację dyrektora z rodzicami.

  • Powinny powstać kluby dla maluchów.

  • W ramach zajęć pozalekcyjnych powinno się we wszystkich szkołach wprowadzić zajęcia dodatkowe z robotyki i języków obcych, promować zajęcia szachowe, ukierunkować zajęcia dodatkowe zgodnie z zapotrzebowaniem na rynku.

  • Zadbać o standaryzację zajęć we wszystkich szkołach w gminie oraz o jakość kształcenia.

  • Wprowadzić do szkół edukację konsumencką.

  • Warto również w oświacie przeprowadzić ankietowanie, by znać bieżącą sytuację.

Relacje międzyludzkie w gminie.


Pytania pomocnicze:

  1. Czy znam swoich sąsiadów?

  2. Czy znam/działam w organizacji pozarządowej w naszej gminie?

  3. Czy chętnie biorę udział w imprezach integracyjnych/kulturalnych w naszej gminie?

  4. Gdzie w naszej gminie poznaję nowych ludzi – w szkole dzieci, w sklepie, na imprezie sołeckiej?

  5. Czy znam sołtysa, biorę udział w zebraniach sołeckich?

  6. Czy chciałabym zaangażować się w wolontariat? – sprzątanie gminy, pomoc sąsiedzką, itp.?


Zdiagnozowane problemy i opinii:

Odczuwalny jest podział na starych i nowych mieszkańców, brak wspólnego języka

Brak łącznika między mieszkańcami .

Brak spotkań i wymiany doświadczeń między sołtysami.

Rozproszenie i brak komunikacji publicznej utrudnia kontakty miedzy sąsiednimi wioskami.

Swietlice wiejskie nie spełniają oczekiwań.


Rozwiązanie:


  1. Ważna rola sołtysa - powinien być łącznikiem pomiędzy mieszkańcami i władzami gminnymi.

  2. Poprawić sposób komunikacji – potrzebny np. ośrodek kultury lub lepiej działajace świetlice.

  3. Lepsze promocja i informacja o realizowanych w gminie imprezach – rola gminy.

  4. Realizacja wspólnych projektów.

  5. Więcej debat społecznych

  6. Korzystanie z już dostępnych narzędzi – np. Nice town. Aplikacja ta powinna być mocniej promowana przez wadze gminy.

Problem 3 Pomoc społeczna

Pytania pomocnicze:

  1. Czy mamy na naszym terenie osoby wymagające szczególnej troski?

  2. Czy nasza społeczność się starzeje?

  3. Czy potrzeba specjalnych ośrodków: domów pomocy, domów opieki?

  4. Co możemy zrobić, gdy widzimy w naszym otoczeniu osobę potrzebującą?

  5. Czy znamy problemy przemocy domowej/rówieśniczej?

  6. Problemy dzieci i młodzieży…

  7. Jakie zdiagnozowano problemy?

Zdiagnozowane problemy

  • Młode osiedla = młode rodziny, zamknięte domy.

  • Pojawili się uchodźcy – sprawy socjalne, finansowe, dofinansowanie dla uczniów.

  • Istnieje obawa, że pomoc międzysąsiedzka dla starszych nie istnieje, a seniorzy nie proszą o pomoc.

  • Seniorzy – istnieją 2 kluby seniora z finansowaniem do 2023 – co potem?

  • Rodziny z problemami alkoholowymi – nieduży problem, ale istnieje.

  • Brak oferty zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży – zajęcia są, ale jest ich mało..

  • Niektóre wsie nie mają świetlic.

  • Przemoc – coraz częstsza cyberprzemoc i agresja werbalna.

  • Propozycje rozwiązania problemu:


  • Wykorzystać budynek starej szkoły w Zdziechowie.

  • Utworzyć kluby malucha.

  • Utworzyć kluby dla młodzieży.

  • Świetlice – zwiększyć ich liczbę i poprawić skomunikowanie między nimi.

  • Powinny istnieć stałe domy opieki.

  • Przedłużyć działanie istniejących klubów seniora.

  • Więcej propozycji zajęć dla młodzieży w ramach profilaktyki.


Problem 4 Walory rekreacyjne/ turystyczne gminy


Pytania pomocnicze:


  1. Czy w naszej gminie są atrakcyjne turystycznie miejsca? Jakie?

  2. Czy przyjemnie jest spędzać w naszej gminie czas wolny czy szukam atrakcji poza gminą?

  3. Czy chcemy, aby do naszej gminy przyjeżdżali turyści z poza gminy?

  4. Jakiej infrastruktury brakuje? – parkingów, pomostów, oznakowań…

  5. Czy mieszkańcy dbają o wspólne miejsca wypoczynku – zabierają śmieci, rozsądnie parkują….

  6. Jakie miejsca można uczynić atrakcyjne rekreacyjnie/turystycznie


Jakie zdiagnozowano zasoby?



  • Jeziora – to kąpieliska, wędkarstwo, przystań wodna.

  • Lasy.

  • Dobra komunikacja – drogi dojazdowe.

  • Place zabaw.

  • Ścieżki nordic walking


Jakie zdiagnozowano problemy?



  • Kąpieliska są niestrzeżone, brak przygotowania plaż.

  • Konieczna rozbudowa pomostów.

  • Brak zachowania prawidłowej odległości od linii brzegowej (ogrodzenie zbyt blisko jeziora)

  • Niskie zalesienie (rejonowe).

  • Brak ścieżek rowerowych

  • Brak chodników i poboczy

  • Brak wytyczonych miejsc parkingowych przy kąpieliskach.

  • Brak infrastruktury MPK (Lubochnia, Mnichowo [PKS])

  • Brak połączenia gmina – miasto – potrzebne nowe przystanki autobusowe.

  • Obszar stepowieje.

  • Nie wykorzystuje się istniejących dróg wodnych.


Jakie propozycje rozwiązania problemów?



  • Zwiększenie zalesienia poprzez akcje społeczne.

  • Budowa ścieżek rowerowych i chodników – gmina stałaby się bardziej dostępna i przez to bardziej atrakcyjna turystycznie.

  • Kino plenerowe.

  • Turnieje mieszkańców (zawody wędkarskie, siatkówki).

  • Należy udrożnić istniejące drogi wodne.

  • Zwiększyć edukację mieszkańców w zakresie bezpiecznych i ekologicznych zachowań (zabieranie śmieci ze sobą, nie podjeżdżanie samochodem do linii brzegowej)

  • Umożliwić rozwój biznesu w miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów.

  • Zebrane opinie i sugestie zostaną przekazane władzom gminy. Zostaną także wzięte pod uwagę podczas planowania pracy Stowarzyszenia. Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za przybycie i podzielenie się swoją troską o naszą małą ojczyznę.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KONKURS

Zero waste w kuchni

Społeczne Ogrody 5 zmysłów