Debaty mają przyszłość!
26 kwietnia odbyła się debata pt Jak się żyje w naszej gminie młodszym i starszym mieszkańcom? W debacie uczestniczyli zaproszeni przez koordynatorów projektu mieszkańcy gminy, w tym również przedstawiciele władz samorządowych.
Na wstępnie koordynatorzy przedstawili założenia projektu, źródła finansowania jak i celu przeprowadzenia debaty.
Kolejny punkt spotkania polegał na opracowaniu regulaminu debaty.
Następnie uczestnicy debaty zostali podzieleni na 4 zespoły – odpowiednio do zaproponowanych przez koordynatorów tematów debaty. Została ona przeprowadzona w formule world cafe – każdy mógł zmienić w określonym czasie stolik i temat dyskusji. Debata zakończyła się prezentacją zebranych opinii i krótką dyskusją. Często prezentowanym poglądem było, aby częściej organizować tego typu rozmowy, gdzie wszystkie strony, zarówno mieszkańcy jak i przedstawiciele władz gminnych, mogą w przyjaznej atmosferze wymieniać opinie.
W trakcie debaty dzielono się opiniami na następujące tematy: edukacja w gminie, integracja- relacje międzyludzkie, pomoc społeczna i walory rekreacyjno-turystyczne naszej gminy.
Debatę ułatwiały pytania pomocnicze opracowane dla każdego z 4 zagadnień.
Edukacja w gminie
Pytania pomocnicze:
Co jest decydujące przy wyborze szkoły – odległość od niej, wyniki egzaminów, atmosfera?
Czy w naszej gminie jest odpowiednia ilość przedszkoli i szkół?
Czy mamy wpływ na edukację naszych dzieci – jaka jest współpraca rodziców/nauczycieli/dyrekcji/samorządu?
Czy potrzeba więcej zajęć pozalekcyjnych i jeśli tak, to jakich? W toku rozmowy pojawiły się następujące opinie:
- Przedszkola - należy rozważyć budowę obiektów w Mnichowie, w obrębie Szczytnik Duchownych. Szkoły - należy rozważyć budowę w obrębie wsi Dalki, Skiereszewo.
Przy wyborze szkoły najważniejsza jest odległość od miejsca zamieszkania lub pracy. Ale ważna jest również atmosfera współpracy i zrozumienia.
Postuluje się, żeby świetlice szkolne były otwarte jak najdłużej.
W kwestii wpływu rodziców na szkołę – ważny jest podział ról pomiędzy rodzicami a szkołą
W części szkół obserwuje się słabą relację dyrektora z rodzicami.
Powinny powstać kluby dla maluchów.
W ramach zajęć pozalekcyjnych powinno się we wszystkich szkołach wprowadzić zajęcia dodatkowe z robotyki i języków obcych, promować zajęcia szachowe, ukierunkować zajęcia dodatkowe zgodnie z zapotrzebowaniem na rynku.
Zadbać o standaryzację zajęć we wszystkich szkołach w gminie oraz o jakość kształcenia.
Wprowadzić do szkół edukację konsumencką.
Warto również w oświacie przeprowadzić ankietowanie, by znać bieżącą sytuację.
Relacje międzyludzkie w gminie.
Pytania pomocnicze:
Czy znam swoich sąsiadów?
Czy znam/działam w organizacji pozarządowej w naszej gminie?
Czy chętnie biorę udział w imprezach integracyjnych/kulturalnych w naszej gminie?
Gdzie w naszej gminie poznaję nowych ludzi – w szkole dzieci, w sklepie, na imprezie sołeckiej?
Czy znam sołtysa, biorę udział w zebraniach sołeckich?
Czy chciałabym zaangażować się w wolontariat? – sprzątanie gminy, pomoc sąsiedzką, itp.?
Zdiagnozowane problemy i opinii:
Odczuwalny jest podział na starych i nowych mieszkańców, brak wspólnego języka
Brak łącznika między mieszkańcami .
Brak spotkań i wymiany doświadczeń między sołtysami.
Rozproszenie i brak komunikacji publicznej utrudnia kontakty miedzy sąsiednimi wioskami.
Swietlice wiejskie nie spełniają oczekiwań.
Rozwiązanie:
Ważna rola sołtysa - powinien być łącznikiem pomiędzy mieszkańcami i władzami gminnymi.
Poprawić sposób komunikacji – potrzebny np. ośrodek kultury lub lepiej działajace świetlice.
Lepsze promocja i informacja o realizowanych w gminie imprezach – rola gminy.
Realizacja wspólnych projektów.
Więcej debat społecznych
Korzystanie z już dostępnych narzędzi – np. Nice town. Aplikacja ta powinna być mocniej promowana przez wadze gminy.
Problem 3 Pomoc społeczna
Pytania pomocnicze:
Czy mamy na naszym terenie osoby wymagające szczególnej troski?
Czy nasza społeczność się starzeje?
Czy potrzeba specjalnych ośrodków: domów pomocy, domów opieki?
Co możemy zrobić, gdy widzimy w naszym otoczeniu osobę potrzebującą?
Czy znamy problemy przemocy domowej/rówieśniczej?
Problemy dzieci i młodzieży…
Jakie zdiagnozowano problemy?
Zdiagnozowane problemy
Młode osiedla = młode rodziny, zamknięte domy.
Pojawili się uchodźcy – sprawy socjalne, finansowe, dofinansowanie dla uczniów.
Istnieje obawa, że pomoc międzysąsiedzka dla starszych nie istnieje, a seniorzy nie proszą o pomoc.
Seniorzy – istnieją 2 kluby seniora z finansowaniem do 2023 – co potem?
Rodziny z problemami alkoholowymi – nieduży problem, ale istnieje.
Brak oferty zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży – zajęcia są, ale jest ich mało..
Niektóre wsie nie mają świetlic.
Przemoc – coraz częstsza cyberprzemoc i agresja werbalna.
Propozycje rozwiązania problemu:
Wykorzystać budynek starej szkoły w Zdziechowie.
Utworzyć kluby malucha.
Utworzyć kluby dla młodzieży.
Świetlice – zwiększyć ich liczbę i poprawić skomunikowanie między nimi.
Powinny istnieć stałe domy opieki.
Przedłużyć działanie istniejących klubów seniora.
Więcej propozycji zajęć dla młodzieży w ramach profilaktyki.
Problem 4 Walory rekreacyjne/ turystyczne gminy
Pytania pomocnicze:
Czy w naszej gminie są atrakcyjne turystycznie miejsca? Jakie?
Czy przyjemnie jest spędzać w naszej gminie czas wolny czy szukam atrakcji poza gminą?
Czy chcemy, aby do naszej gminy przyjeżdżali turyści z poza gminy?
Jakiej infrastruktury brakuje? – parkingów, pomostów, oznakowań…
Czy mieszkańcy dbają o wspólne miejsca wypoczynku – zabierają śmieci, rozsądnie parkują….
Jakie miejsca można uczynić atrakcyjne rekreacyjnie/turystycznie
Jakie zdiagnozowano zasoby?
Jeziora – to kąpieliska, wędkarstwo, przystań wodna.
Lasy.
Dobra komunikacja – drogi dojazdowe.
Place zabaw.
Ścieżki nordic walking
Jakie zdiagnozowano problemy?
Kąpieliska są niestrzeżone, brak przygotowania plaż.
Konieczna rozbudowa pomostów.
Brak zachowania prawidłowej odległości od linii brzegowej (ogrodzenie zbyt blisko jeziora)
Niskie zalesienie (rejonowe).
Brak ścieżek rowerowych
Brak chodników i poboczy
Brak wytyczonych miejsc parkingowych przy kąpieliskach.
Brak infrastruktury MPK (Lubochnia, Mnichowo [PKS])
Brak połączenia gmina – miasto – potrzebne nowe przystanki autobusowe.
Obszar stepowieje.
Nie wykorzystuje się istniejących dróg wodnych.
Jakie propozycje rozwiązania problemów?
Zwiększenie zalesienia poprzez akcje społeczne.
Budowa ścieżek rowerowych i chodników – gmina stałaby się bardziej dostępna i przez to bardziej atrakcyjna turystycznie.
Kino plenerowe.
Turnieje mieszkańców (zawody wędkarskie, siatkówki).
Należy udrożnić istniejące drogi wodne.
Zwiększyć edukację mieszkańców w zakresie bezpiecznych i ekologicznych zachowań (zabieranie śmieci ze sobą, nie podjeżdżanie samochodem do linii brzegowej)
Umożliwić rozwój biznesu w miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów.
Zebrane opinie i sugestie zostaną przekazane władzom gminy. Zostaną także wzięte pod uwagę podczas planowania pracy Stowarzyszenia. Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za przybycie i podzielenie się swoją troską o naszą małą ojczyznę.
Komentarze
Prześlij komentarz